Faigo
Vroeg op; om zes uur zaten we al rond de ontbijttafel om te zingen voor de jarige in de groep. Een spannende dag vandaag; we gaan voor het eerst naar de drie scholen toe. Onderweg zien we steeds meer kinderen staan die in hun blauwe of groenwit geruite uniform op de gele schoolbus staan te wachten. Meestal zien we achter deze kinderen alleen de rand van eindeloos regenwoud, geen huizen, hoever hebben ze al gelopen? We zijn, al rijdend naar de scholen, diep onder de indruk van de prachtige natuur.
Op alle scholen worden we hartelijk ontvangen en officieel welkom geheten tijdens het ochtendritueel: om acht uur begint de schooldag met het hijsen van de vlag terwijl het volkslied gezongen wordt. De kinderen staan keurig per klas in een rijtje en zingen, ook met de daarna aangeheven Bijbelse liederen, vrolijk mee.
Gedisciplineerd gaan ze daarna in rijen hun klassen in. Wij hebben een gesprek met de directeur over de gang van zaken tijdens de komende weken en over het wel en wee van de school. Daarna gaan we naar de verschillende groepen om kennis te maken met de leerkracht waar een ieder de komende week mee gaat samenwerken. De eerste ervaringen worden opgedaan. Er wordt vooral geobserveerd, afgetast en uitgewisseld. De dag vliegt voorbij. De schooldag is om 13.00 uur al voorbij, het wordt nu inderdaad behoorlijk warm in de lokalen waar tot nu toe de wind nog voor enige verkoeling zorgde. We lunchen met de collega's, spreken de dag door en maken korte afspraken voor morgen.
Weer terug naar ons verblijf, waar we van Marjorie, ook world teacher geweest, uitleg krijgen over de geschiedenis van het onderwijs in Suriname.
De temperatuur is inmiddels al weer flink opgelopen en iedereen is blij dat we een moment van ontspanning hebben.
De met ons meegereisde kok verzorgt 's avonds weer een heerlijk Surinaamse maaltijd. Aansluitend hebben we een groepsvergadering waarin we de dag met elkaar hebben evalueren en vooruit kijken naar morgen. Op naar dag 2 op de scholen.
Ti Tamara (tot morgen)
Liesbeth en Anita
Reactie plaatsen