home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Tussenweekend
Edukans Actieplatform
Fa waka? Na een gezellige vrijdagavond waarin we de verjaardag van Pauline hebben ingeluid met verschillende sopi’s en djogo’s, krijgen we...

Fa waka?

Na een gezellige vrijdagavond waarin we de verjaardag van Pauline hebben ingeluid met verschillende sopi’s en djogo’s, krijgen we eindelijk de mogelijkheid om uit te slapen. Dat lukt niet bij iedereen even goed; de jetlag is bij een aantal van ons nog niet weggevlogen. Deze ochtend hebben we vrije tijd in Paramaribo, in de volksmond ook wel “de stad” genoemd. In groepjes wordt de stad verkend en het zijn de highlights van Paramaribo waar we de andere bakra’s van de groep tegenkomen: de centrale markt, de bekende souvenirwinkels, de Palmentuin, de Waterkant en de, naar het schijnt, bekendste en enige houten Kathedraal van heel Zuid-Amerika. Na een week oploskoffie te hebben gedronken en broodjes kaas te hebben gegeten bij de lunch, wordt er echt lekkere koffie gedronken bij de Waag en worden Surinaamse specialiteiten gegeten bij ‘t Vat, Zus&Zo, Roopram en verschillende warungs aan de Waterkant. Om drie uur wordt iedereen weer terug verwacht bij de accommodatie om nog even te baden, voordat we in onze boembus stappen richting Leonsberg. Vanaf hier vertrekken we met een bootje de Surinamerivier op om Amazonedolfijnen te spotten bij de kruising van de Suriname- en Commewijnerivier. We varen in verschillende bootjes het water op en no spang, het duurt niet lang voordat we de eerste vieroogsvissen en dolfijnen uit het water zien springen. Tijdens het ronddobberen op de rivier tussen alle waterbeesten, hebben we een mooi uitzicht op het vele groen met de mangroves om ons heen en de monding van de oceaan voor ons. We leggen aan bij de oude plantage Johan & Margaretha en worden voorzien van bakabana’s, bara’s en andere Surinaamse snackspecitaliteiten. In de tijd die we hebben, worden de omliggende dorpen en voormalige koffie- en cacaoplantages waar de WIC slaven uit West-Afrika naartoe haalde, bezocht. Tijdens de wandeling zijn de sporen van de kolonisatie zichtbaar. Zo lopen we langs de oude houten slavenhoudershuizen, uitgestrekte velden met omliggende grachtjes en de verschillende aanlegsteigers. Op deze zelfde steiger van de voormalige plantage Frederiksdorp zien we de zon in alle rust langzaam ondergaan. Op de terugweg maakt de rust plaats voor de boemboot. Er worden uit volle borst Surinaamse hitjes (mee)gezongen, totdat we weer bij Leonsberg aankomen. We rijden terug in de busjes en slaan wat soft, casavechips en Parbobiertjes in om de dag feestelijk en dansend af te sluiten.

Ook de volgende morgen vliegt bij sommigen de jetlag hen weer tegemoet. Deze laatste ochtend in de stad mogen we weer los. Er is uitgebreid ontbeten bij Zus&Zo, een rondje langs de moskee en synagoge gelopen en gezwommen in het zwembad van hotel Torarica. Daarna hebben we tot op de laatste minuut gebruik kunnen maken van de WiFi in de accommodatie, waarna we de bus instappen op weg naar het Brokopondomeer. Na een lange stop bij de Chinese supermarkt en een wat kortere in Paranam voor een lunch van nasi, bami of soatosoep vervolgen wij onze reis verder richting het stuwmeer. De kracht van het water uit de stuwdam wordt gebruikt om stroom op te wekken. Het is een indrukwekkend gezicht; de boomtoppen van de dorpen die onder water zijn gelopen zijn nog duidelijk te zien. Eenmaal in ons verblijf aangekomen, worden de spullen uitgepakt en het eten wordt bereid; de dag zit er weer bijna op. Brasa en tan bun!